Iklan pilihan blog..jemput klik sini :)
 SET KESUBURAN SUAMI ISTERI  set kurus shaklee  set bajet shaklee  pengiklanan  pengiklanan

Tuesday, March 12, 2013

4 PERKARA JIKA DI PANDANG SAHAJA DAPAT PAHALA



Dengan memandang empat perkara ni pun kita sudah dapat pahala.

Hanya dengan memandang empat perkara ni pun dikira ibadah. tahukah sahabat-sahabat apakah yang di maksudkan 4 perkara itu?

4 perkara itu ialah :


1. wajah ibubapa


2. Al-quran


3. Lautan


4. Ka'abah

 


Daripada Aisyah bahawa Rasulullah bersabda: "Melihat pada tiga perkara adalah ibadah. Melihat wajah ibu bapa, melihat al-Quran dan melihat lautan." - (Riwayat Abu Nuaim) dan ditambah dengan "Melihat Ka'abah". (Riwayat Abu Daud).



Sumber: http://www.loveloveislam.com/

45 comments:

Syazana Zainn said...

hari2 tgk parents sbb duduk serumah. hikhik :)

Fiza Rahman said...

Rindu kat mak, rindu kat arwah ayah.

Tgk ka'abah dlm gambar jer. Berdoa smoga dpt tgk depan mata ☺☺

Qashmere said...

yer ker..baru tahu..alhamdullilah dan terima kasih kongsi info ni..semoga ramai dapat memanfaatkannya

Izan Ishak said...

tiba2 saya rindu dgn mak. tak sabar nak balik kg cuti skolah ni....

:: Mrs.Eady :: said...

nice..

Qhaifa Nur said...

In Shaa ALLAH...
moga kita dapat pahala darinya...

Ujie said...

Oh..lautan pun eh?
Apa penjelasannya ya.

Kesuma Angsana said...

tq share this yer...

are_lin@yu said...

alhamdulillah betambah ilmu hari ni.. ;)

Kakzakie said...

Tak susah pun melihat saja dah dapat ganjaran..

Nafira usof said...

mudahnye nak dapat pahala kan~
nak tak nak jer buat..:)

terima kasih atas perkongsian ilmu ini..:)

Lynn said...

hmm..goog info ni kak..

Ratu Hatiku said...

Tq sharing kak :D

Mas Zull said...

assalamualaikum tihara....menariknya...;)

Masya said...

bersyukurnya baru pandang dah dapat pahalakan... mcm manalah ada org sanggup tglkan ibu bapa kat rumah org² tua...

nens cellection said...

lihat laut pon dpt pahala..senang jek nk dpt pahala kan..;)

Cik Nur™ said...

subhanaAllah..mudahnya untuk kita buat kebaikan.... :)

munna said...

InsyaALLAH.... 1 & 2 mmg hari2 pandang.....

9n0L4 said...

ya betul. dulu dulu ustazah ade ckp. smpai skrg igt lagi. :)

Murni Alfathunnisa said...

subhanallah...

dengan memandang je dah dapat pahala..
betapa Allah tu maha pengasih lagi penyayang.

tq berkongsi..

❤Kamsiah❤ said...

Maha Pemurahnya ALLAH...

eita said...

nak melihat wajah ibu bapa..memang dah tak dapat dah...

MystoryPic said...

senang je nak dapat pahala sebenarnya

Aine Ainun said...

senang je nak buat baik kan..sennag je nak dapat pahala...

tp kdg2..kita yg leka..tak sedar..
Muhasabah diri..=)

nea lopah said...

Alhamdulillah..rumah tepi laut, hari2 tgk laut.

Tihara said...

Ujie- saya pun tercari2 juga penjelasan tentang laut tu...sebab tu share nak tengok pendapat orang lain tentang ni, kalau ujie jumpa tolong inform ey :)

QasehnyaRania said...

lautan..alhamdulillah sangat suka :)

akak, free tak..jom join GA, nak:)

http://lobaksusue.blogspot.com/2013/03/mini-ga-sempena-2nd-anniversary.html

Cik Aini said...

mudah sgguh kan kak..
in Shaa Allah..kdg2 x sedar pun semua ni boleh dpt pahala :)

P.A. said...

betul kak...semalam saya blk tidur kat rmh mak...rasa tenang aje jiwa ni

Deqla manjew said...

byk cara Allah nk bagi pahala pada hambaNya kan.. subhanaallah....wajah ayah je deqla x dpt tgk lagi..tp tgk gmbr je..boleh kan? huhu.. kaabah.. hurmm... teringin nk tgk dpn mata!!

HeNRieTTa JoSe said...

lautan? nak kna didik diri suka lautan nie...sebab rietta sebenarnya lebih suka pada kehijauan hutan...

Tihara said...

fiza- tengok gambar kaabah pun insha Allah dapat pahala :)

Rieta- lautan, kehijauan dan keindahan alam tanda kebesaran Allah..lihat dgn memuji kebesaran Nya..insha Allah ada ganjaran..akak tak arif tapi boleh rujuk link ni :)

rujukan http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=126148370734921&id=374715429494

izan mama mia said...

In Shaa Allah... rugilah saya sbb ayahda jauh di kampung

Tihara said...

izan- tak rugi..tengok gambar, kita ingat dan doa..insha Allah ada ganjarannya.. :)

lizz said...

tq share...mudah sangatkan dapat pahala..cuma kadang kita lupa...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Subhanallah hanya dengan melihat 4perkara diatas dh dapat pahala

nuyui a.k.a miss YUI said...

tq kngsi kak..mudah dpt pahal dan tnpa sedar mudah juga dpt dosa.. Ya ALLAH, moga dijauhkan.

Acik Erna said...

assalam Tihara..bagi yang masih ada ibubapa..jngan lupa..
lauta memang kita suka pandang ka...tenang je rasa
alQuran..memang kita baca setiapa hari

shahdiana said...

yang lain tu tau..tak sangka melihat lautan pun dapat pahala..tq kak share..tapi yana ntah puluh tahun bila nak tengok lautan kak...

shazrina said...

alhamdulillah ..tengok je dah dapat pahale ... :D

THE LEKAT LEKIT STORY said...

bertuah bagi mereka2 yang dapat tinggal sebumbung dengan ibubapa sampai akhir hayat yer..

Haryati Faizal said...

tq atas perkongsian ni

Ema Blog said...

indahnya..

mizzura said...

dalam makna melihat sehingga di angkat sebagai ibadah..bukan sekadar melihat gambar parent tapi kenalah menziarahi mereka selalu..

begitu juga melihat quran yang jelas maksudnya mengaji..

tapi melihat lautan saya kurang faham maksudnya..adakah bermaksud kena rajin mengembara ke tempat orang..hmmmmmm...

Riedaffya ibrahim said...

hari2 tengok mak..maklum le satu rumah..