Join Nuffnang!

Iklan pilihan blog..jemput klik sini :)
 PELUANG JADI AGEN DROPSHIP PRODUK SEPERTI EPHYRA,D'HERBS DLL LAGI  pengiklanan  pengiklanan  pengiklanan  pengiklanan

Tuesday, April 24, 2012

Sambungan Kenangan menjadi guru..

Assalamualaikum dan salam bahagia...


Hari ni nak sambung kisah zaman dulukala....dari entry ini,

Seperti yang dijanjikan, saya nak story tentang murid-murid dari kalangan Orang Asli..
Ada sorang murid lelaki ni dari kelas 4B.. saya ingat lagi nama dia Ipin...dia seorang yang pendiam
dan banyak buat hal sendiri, selain Ipin ada empat orang lagi murid Orang Asli...murid- murid kelas ni memang ada masalah kurang minat belajar..ada dua tiga orang jer yang betul-betul bagi penumpuan..

Masa tu saya ajar subjek Kajian Tempatan...saya tengok Ipin leka menulis masa saya tengah mengajar..
saya pun cuba menghampirinya dari belakang secara  perlahan-lahan... mula-mula saya pergi ke meja murid-murid lain dulu, then saya pergi ke meja dia dari belakang sambil memerhatikan apa yang dibuatnya....alangkah terkejutnya saya bila tengok apa yang Ipin buat..

Nak tau apa yang dia buat???

Ipin pandai melukis, dia bukan tekap atas gambar yang ingin dilukis tu..tapi dia lakar sendiri lukisan tu...
nak jadi cerita, ada budak kelas tu bawak  komik dragon ball...budak-budak kan suka cerita tu, Ipin pun turut tak ketinggalan...saya kagum dengan bakat dia, tapi apa reaksi dia tau...dia baling pensil tu sebab dia terkejut sangat ..padahal saya puji dia, bukan marah-marah pun...rupa-rupanya dia malu sangat...macam tu lah yang kawan-kawan dia bagitau saya, dia malu kalau ada orang tegur dia, tambahan pulak kalau cikgu yang tegur..

Saya pun cuba berinteraksi dengan dia... bila saya ke kanan dia paling ke kiri dan sebaliknya..adoii letihh..
last2 saya biarkan je lah...bila saya ke depan saya tengok Ipin merenung ke arah saya...terdetik dalam hati ni, Ipin marah ke saya puji dia tadi? Sampai lah balik ke rumah perkara tu jadi misteri pulak buat saya...
keesokaanya bila ke sekolah saya tengok Ipin macam biasa je dengan kawan-kawan dia, lega rasanya..
Saya pulak dah tak berani nak tegur Ipin sejak peristiwa tu.. hehe, macam tu lah gayanya guru ganti ni..




Eh, panjang jugak yek kisah Ipin ni..cukuplah dulu setakat ni.. :)


***Perhatian: Giveaway Herba Tihara akan tamat pada jam 12 malam nanti..esok saya akan keluarkan list penyertaan dalam satu entry...lusa saya akan buat pengumuman pemenang la kot...Insya Allah :)



 

19 comments:

mohamad shazni said...

hehehe...ipin2,sampai terbaling pensil tuh ye...nasib baik tak kena cikgu die kan..btw nice story kak...=)

Mk Syahir said...

hehe..tu lah kak..setiap orang ada kelebihannya kan =)

nuyui a.k.a miss YUI said...

oh,malu ea.. xpe, dia ok kan sbnrnya..

miloais milo said...

wahhh... uols dulu cikgu ya?
best kan jadik cikgu - macam2 gelagat anak2 murid setiap hari!

Acik Erna said...

salam tihara..masa sekolah dulu dalam satu kelas tu ada jugak anak orang asli..tapi ok je..bergaul macam biasa..

IntaNBerliaN said...

xpasal2 dah mula rasa bersalahkan.. tp nsb baik esoknya ipin ok :-)

shahdiana said...

yana pun pernah kerja dengan geng orang asli...actually diorang ni lebih low profile walaupun ada yang kadang kala sangat berlagak...tapi macam ipin tu lebih kurang anak yana...jenis pemalu.....hehehehe

Ujie said...

ipin mesti rasa sgt2 malu..sbb dia hormat guru.

bdk gini kalau kita dpt ketengahkan bakat mereka, boleh bantu meningkatkan keyakinan diri mereka.

NAL said...

pengalaman yang best la akak..student orang asli ni ok x?nakal?

norhidana said...

hehehehhe.... berapa lama akak jd cikgu ganti? agak2 ipin tu kenal akka lg tak kalu jmpa ek?

gadisBunga said...

alaa...

saya baca tak puas lah.

hihi.

mungkin budak tu jarang dipuji kot so dia tak tau cemana nak terima pujian. tambahan pulak mmg kantoi dia buat keje lain dalam kelas. hahaha!

Munnafendy said...

mesti comel je upin tu kan? hihi berbakat besar tu, tgk je boleh lakar..tak payah tekap2..

dia malu tu...haha

Tihara said...

shazni- hooh mujo tak kena..kalo kena pun redho je lah :)

mk- sbb tu org kata jagn pandang sebelah mata kan :)

yui- haah, pemalu sgt dia ni..akk pun pemalu jugak..hehe :)

kakmilo- ala cikgu ganti je kak :)

kak erna- maybe diorang ni tak biasa bergaul dgn kelompok lain kut kak :)

ina- tu laa..sbb tk paham dia cane :)

yana- ooo camu yer yana..akk tu la 1st time

ujie- bakat dia tu yg sayang sangat tu :)

NAL- tak nakal sgt tp suka buat hal seniri camtu :)

dana- du bulan je dana, ee rasa dia tak kenal da kut.. :)

gb- nape tak puas gb, kang tulis panjang2 jadi boring..kiki :)

haah sbb kantoi tu la dia jd serba tak kena kan :)

lieynanilaz said...

beb...tak tau pun hang penah jadi guru...

nice story...:)

Tihara said...

munna- bukan upin la..ipin, ni mesti minat site upin ipin..kih3 :)

lieyna-aku jadi cikgu masa lepas benti keje dulu tu la...mcm2 keje kan aku penah rasa..dari kilang,memasak,akaun asst,cikgu,kantin..keh3 :)

fieda said...

ooo..tihara pernah jadi guru ye...

SHAHZEE said...

eh akak penah jadi gstt jgk ke?sy dulu pun gstt sblm dapat perm job..mcm2 peel kan budak2 ni

Aishah Jahirah said...

mmg pemalu betul ipin tu sampai tahap macam tu..agaknya dia masih pemalu lg ke x sekarang ni...hehee tetiba terfikir.

9n0L4 said...

hehe. org asli ni mmg lain mcm sikit. stkt ni belum ade pengalaman mngajar anak org asli. untung la kak tiha. ;)

Nuffnang!