Join Nuffnang!

Iklan pilihan blog..jemput klik sini :)
 PELUANG JADI AGEN DROPSHIP PRODUK SEPERTI EPHYRA,D'HERBS DLL LAGI  pengiklanan Baju Muslimah  pengiklanan  pengiklanan

Sunday, April 08, 2012

Maksiat Batin



Assalamualaikum dan salam sejahtera :)

 

Hari ini saya nak kongsikan di sini tentang jauhi maksiat batin..saya kongsi dan berharap saya juga sentiasa ingat, Insya Allah..artikel ini dipetik dari Dr.Fatma El Zahraa Mohamad Ramadan ( Pakar bedah pergigian dan pendakwah bebas)...

Definisi maksiat batin- perasaan dengki,ujub,riak,was was,tidak redha,tidak bersyukur dan tidak bertawakal.Perkara ini tidak diketahui orang lain kerana ia melibatkan diri anda sahaja.

Ingat nasihat Rasulullah S.A.W agar banyak berdoa memohon ditetapkan hati.Untuk itu kita digalakkan membaca ayat 8 Surah Al-Imran " Ya Tuhan kami, janganlah Engkau sesatkan hati kami sesudah Engkau memberi dan menunjukkan kepada kami dari sisi-Mu.Sesungguhnya, Engkau bersifat pemberi".
Amalkan doa ini pada sujud terakhir solat fardu untuk merawat hati dan jiwa.

Jika rajin mengamalkannya, Insya Allah hati dan perasaan kita akan ditetapkan oleh Maha Esa dan tidak cenderung melakukan maksiat batin.

Itulah serba sedikit dari artikel soal jawab bersama Dr.Fatma yang boleh dijadikan panduan kita bersama..Insya Allah.. :)













13 comments:

ciksukaberangan said...

nice :)

AMNA said...

Terima kasih sudi share kak Tihara ^^

Mk Syahir said...

semoga dijauhi dari sifat-sifat tersebut..huhu

Ayuni said...

hm, br tau.....

Mizz ErMa said...

mksiat batin? 1st taem dgr..thanks tuan belog atas perkongsian ini..=)

Niza Romli said...

kadang kita tak sedar pun kan dengan perkara ni...

Tihara said...

ciksukaberangan- nice to share :)

AMNA-sama2 lah kita share :)

syahir- kena baca doa tu banyak..Insya Allah terpelihara. .

ayuni- tu lah, maksiat ni banyak kategori kan..riak tu termasuk dalam syirik kahfi, syirik tersembunyi...mintak dijauhkan dari riak..ampun


erma- itu lah, Alhamdulillah jumpa artikel ni..leh share sama2 :)

niza- sebab tu kena banyak istigfar..kadang2 kita dah termasuk dalam golongan tu....byk2 baca doa ni..bagus ustazah ni..ske dengan ceramah dia :)

9n0L4 said...

nice nice. kene tambah list doa. ;)

Tihara said...

Jaa- sila tambah, jangan lupa...Insya Allah :)

fieda said...

insyaallah tihara..

Masya said...

terima kasih berkongsi info ni.. tp hati selalu lemah... godaan membeli barang yang bukan2.. lagi2 sekarang shopping dihujung jari ....

IntaNBerliaN said...

kita patut jg diri kita dr melakukan mksiat batin ni kan.. dalaman tu pun sgt penting utk melambangkn diri kita..

9n0L4 said...

thanks kak tiha. ;)

Nuffnang!