Join Nuffnang!

Iklan pilihan blog..jemput klik sini :)
 PELUANG JADI AGEN DROPSHIP PRODUK SEPERTI EPHYRA,D'HERBS DLL LAGI  pengiklanan  pengiklanan  pengiklanan  pengiklanan

Saturday, February 07, 2009

Buah tin

Surah At Tin

Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang.

Demi Buah Tin dan Buah Zaitun
Dan demi Bukit Sinai
Dan demi kota Mekah ini yang aman
Sesunggunhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya
Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya(neraka)
Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh; maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya
Maka apakah yang menyebabkan kamu mendustakan (hari) pembalasan sesudah (adanya keterangan-keterangan) itu?
Bukankah Allah Hakim yang seadil-adilnya?






Buah tin dikenali sebagai tumbuhan penawar penyakit. Ia juga dipercayai dapat mengatasi masalah sembelit,menguatkan ginjal,mengurangkan kolestrol dalam badan dan mengatasi masalah buasir.















Handmade pencil case..
From Craft n Crochet..

16 comments:

SiS-lin said...

eh buah tin..bru ni la dengo..pelik nama nye tu kan...mmg x prnah nmpk la...

Tihara said...

saye jumpe secara live mase kerja di mardi serdang dulu..sekarang hanya tinggal sweet memory di sana..

Kak Su said...

Pokok ni tumbuh subur di negara arab, kat m'sia ada jarang2.

Tapi yang ada kat taman di kejiranan kami ni lain, daun nya lebar, buah dia pulak kecil2 berjambak, bila masak warna merah. Depa kata pokok Tin.

Saya selalu juga makan buah dia, manis dan lembut.

Tihara said...

ye lar tu kak su..yg saya tengok kat MARDI dulu pokok die rendang,daun besar.buahnya bergugus-gugus..

mademoiselle ain said...

akak, kire kalau nk kurus mkn buah ni boleh jugak la eh? uhuhhuhu

Tihara said...

maybe la,tak wat eksperimen lg ni..bru tgh collect info..

CuTeMiUt78 said...

selalu jumpa buah tin ni.. time klu org blk haji.. yg dah dikeringkan

Tihara said...

haah..yg dari mekah tu,biasenye telah dikeringkan,kandungan gulanya lebih tinggi.

Awis Qarni said...

pokok buah tin byk giler kt UTM skudai... waktu form 1 saya ngan family selalu kutip.. tiap2 hujung mggu g kutip.. siap buat jem.. buat pie.. mmg sgt sedap.. xde sape yg makan buah tu kecuali keluarga kami....

tihara said...

sedap ye pie buah tin,1st time denga..

reena said...

1st time dengar name buah tin nih yang... buah dlm tin taula.. hehe

UnGu VioLeT said...

akak, ade tag menanti untuk akak.. jenguk2 yer.. :)

MOH KEMBARA said...

Salam, haa buah tin. Banyak pokok dia kat keliling rumoh di Kg Deredebi kat kampong suami. Sebab akak tak bape gemor makan, akak tak buat entry pun pasal pokok ni...isyyy! Tapi diorang kat Kg Deredebi, buat jam dgn buah tin...sedap sungguh Yong!

shahdiana said...

ada tanam secara komersial ke buah ni..kalo kat kebun2 ada ke orang tanam...

Tihara said...

kak halima- nti wat ek entry tu

yana- jarang org tnam..tp boleh idup je kt mesia..

9n0L4 said...

buah tin ni yg bijik bijik kecik dlm buah die ke. mcm bijan tu.

Nuffnang!