Join Nuffnang!

Iklan pilihan blog..jemput klik sini :)
 PELUANG JADI AGEN DROPSHIP PRODUK SEPERTI EPHYRA,D'HERBS DLL LAGI  pengiklanan  pengiklanan  pengiklanan  pengiklanan

Monday, January 12, 2009

Pelbagai khasiat timun

Adakah anda penggemar timun? Timun seringkali digunakan dalam menu nasi lemak,rojak, laksa,nasi kerabu,ulam-ulaman,acar dan lain-lain lagi.Kandungan khasiat yang terdapat pada timun adalah protein, karbohidrat, mineral, kalsium, lemak, zat besi, fosforus, niasin dan vitamin C.


Timun berfungsi sebagai agen penyejuk badan.Kepada sesiapa yang mengalami masalah sembelit boleh mengamalkan pemakanan timun dengan kerap.Selain itu ia juga dipercayai dapat mengatasi masalah penyakit batu karang,gout, kerap buang air dan ulser.
Pernahkah anda menempel isi timun pada bahagian muka? Ia bukan sahaja memberi rasa nyaman pada kulit malah dapat menghilangkan jerawat,jeragat dan dapat mengatasi masalah kulit kering dan berkedut.



14 comments:

mademoiselle ain said...

akak, ada petua tak mcm mana nak hilangkn rasa sakit di bahagian keliling mata?
mata saya selalu sakit lah...
hehe

CuTeMiUt78 said...

betul tu tihara, timun ni menyegarkan.. akan tetapi tidak digalakkan utk org yg baru pas berpantang.. sebab timun ni kan spesis sejuk..

tihara said...

ainn...skit cane tu?

cute...org tua2 kate org pempuan tak leh mkn timun byk2 sbb keputihan..tp saye suke ulam timun..

reena said...

a'ah... kite pon suke timun...siap ratah2 kengkadang tuh... oppss... tp takleh bebanyak sbb kite ade asma.... hheheh

mademoiselle ain said...

sakit mungkin sebab banyk terdedah kepada cahaya..
sy takut sy rabun tp rasanya tak..sbb msih elok je pandangan xde kabur2..
mcm mana nk describe ek? lenguh la senang cite..
sbb sy ada migrain juga..

tiha said...

ain cube laa tempek timun yg dihiris kt mate..tp kena rajin amalkan..dulu kakak try gak..mate rase segar gitu..try dulu..

SiS-lin said...

ada timun tu yg palaing kecik skli tiha,klu mkn bt ulam..ermm sedap rangup skli..tp yg biase tu,sis suke ltk dlm masakan asam rebus ikan parang..sedap tau...

eYaNacOMeY said...

ermm..tp kan..sy penah dgr..timun nie xelok utk owg pompuan sgt..sbb mkn lebih nnt leh menyebabkan keputihan..btol kaaa??hehe

eYaNacOMeY said...

ermm..tp kan..sy penah dgr..timun nie xelok utk owg pompuan sgt..sbb mkn lebih nnt leh menyebabkan keputihan..btol kaaa??hehe

tiha said...

sis>> tiha penah mkn timun kecik tu,penah bli kt pasr mlm..sekali imbas mcm terung jari@ terung telunjuk..mmg bes wat ulam

yana>> haah..org kate timunkan bnyk air..same ngan air kelapa..pempuan tak boleh makan sanagt..mngkin ade kebaikan n keburukannya.

Anonymous said...

timun bes kalau buat masker. parut2, campur bedak sejuk. tempek kat muka mlm2. best amat!

Dewi TLL said...

Ternyata timun juga bisa mengobati dan membersihakan wajah dari jerawat.

Si Matatajam said...

M ska wat ulam timun..makan ngan laksa utara pun mmg mantop...

9n0L4 said...

tak suke timun. hehe. memilih kemain makan sayur. :)

Nuffnang!