Join Nuffnang!

Iklan pilihan blog..jemput klik sini :)
 Tips Keibubapaan, Bayi Dan Kesihatan Keluarga  PELUANG JADI AGEN DROPSHIP PRODUK SEPERTI EPHYRA,D'HERBS DLL LAGI  set kurus shaklee  energyzing soy protein  Set Menyusu
 jadi ahli shaklee  pengiklanan  pengiklanan  pengiklanan  pengiklanan

Thursday, January 29, 2009

khasiat tomato











Tomato bukanlah makanan kegemaran kita orang melayu...dengan sari rasanya yang masam membuatkan kita kurang menggunakannya dalam hidangan masakan..anda boleh cuba membiasakan makan tomato dengan mencampurkannya ke dalam kari ikan, air asam, salad,sandwic dan ataupun dijadikan jus..

disebalik kurang gemar dengan buah tomato, namun tak ramai yang menyedari akan khasiat yang terkandung di dalamnya.....


Tomato sangat kaya dengan vitamin B kompleks, zat besi, beta karoten, dan mineral.Secara ringkasnya ia baik untuk mencegah kanser.







9 comments:

CuTeMiUt78 said...

tomato memang berkhasiat kan

tiha said...

haah tp rmai yg tk suke rase masam pd tomato..

eYaNacOMeY said...

tomato elok utk kulit gak kn..tp, tuelaa..sy xminat sgt tomato..that's why kulit pon xlawo..huhu

SiS-lin said...

tomato bagus utk kulit muka,bt scrub pon boleh,klu amalkn selalu halus licin kulit kita...

Tihara said...

sis lin

haah..okeh juge tu sis..dah lame denga org amalkannya..tapi saya kalu jumpa tomato dlm ns ayam,sup or tomyam saye akan habiskan..

zetybaeksaje said...

Selain mempunyai kebaikan antioksidan, makanan yang mengandungi likopena itu juga boleh mengurangkan risiko beberapa jenis kanser dan penyakit jantung. Hasil kajian pakar penyelidik asing mendapati bahawa kandungan likopena begitu tinggi dalam pes tomato, sos tomato dan jus tomato.
so, that's why laa npe kte kne amalkan memakan tomato nie...
huhu

Noridah said...

so kena kena biasakan guna sos tomatao la lepas ni. hehehe selalunya suka guna sos cili.

Si Matatajam said...

Tomato mmg berkhasiat Tp M tak ska makan..cari khasiat kat buah lain je la ek...

9n0L4 said...

dulu tak suke. skrg buat buat suke. hehe. sedap jugak buat ulam nasi. ;)

Nuffnang!